„Țara Năsăudului”, zonă binecuvântată de Dumnezeu cu frumuseți de „legendă și vis”, a dat spiritualității românești personalități culturale și bisericești de frunte, dar și martiri ai neamului nostru, ajunși în calendarul Bisericii Ortodoxe Române, prin Hotărârea Sinodală din toamna anului 2007 și cinstiți ca Sfinții Mucenici ai credinței străbune. Tănase (Atanasie) Todoran din Bichigiu reprezintă […]
„Țara Năsăudului”, zonă binecuvântată de Dumnezeu cu frumuseți de „legendă și vis”, a dat spiritualității românești personalități culturale și bisericești de frunte, dar și martiri ai neamului nostru, ajunși în calendarul Bisericii Ortodoxe Române, prin Hotărârea Sinodală din toamna anului 2007 și cinstiți ca Sfinții Mucenici ai credinței străbune.
Tănase (Atanasie) Todoran din Bichigiu reprezintă „chipul” țăranului român și, implicit, al celui năsăudean, evidențiindu-i-se calități, precum: omenie, cinste, demnitate și dârzenie în apărarea credinței strămoșești până la jertfa supremă; încă de pe atunci a intrat în conștiința colectivă a ținutului, în cântece și balade populare, în legendă.
Tănase Todoran din Bichigiu, nu departe de Năsăud, român neaoș, curajos, slujitor pentru o vreme în armata imperială, în cadrul Garnizoanei „Principele Carol”, a dezertat (din armată) și s-a refugiat în Moldova; dincolo de munți s-a pus în slujba altor domni moldoveni, dovedind fapte de vitejie pe câmpurile de bătălie.
Reîntors acasă, cunoscând carte, precum și limba stăpânilor de aici, a fost numit „colector” pentru veniturile sătenilor, ce le strângea pentru sașii bistrițeni, și a devenit, în același timp, conducătorul luptei pentru apărarea drepturilor năsăudenilor, ajungând până la Viena, cu memorii, pentru înlesnirea vieții compatrioților săi.
Momentul culminant al nemulțumirilor, s-a întâmplat la 10 mai 1763, când generalul Bucow, însoțit de episcopul unit Petru Pavel Aron au ajuns pe platoul numit „la Mocirlă” de la Salva, pentru a fi sfințite steagurile Regimentului II grăniceresc de la Năsăud; la auzul citirii drepturilor comunelor grănicerești, câțiva români, în frunte cu bătrânul Tănase Todoran (ce avea peste 100 de ani), au început să conteste spusele oficialilor, afirmând că nu așa a fost „învoiala” de la Viena. De aici s-a iscat zarvă mare, conflicte și momente tragice, a început apoi, o anchetă, care s-a finalizat cu prinderea „instigatorilor” în frunte cu Tănase Todoran. Pedeapsa a fost capitală: bătrânul Tănase Todoran a fost tras pe roată, iar alți trei țărani au fost spânzurați; este vorba despre Grigore din Zagra, Vasile din Mocod și Vasile din Telciu.
Pentru aceste fapte, îi cinstim astăzi ca Sfinți Mucenici, mărturisitori ai credinței strămoșești.
„Cântecu` lui Todoran”
Text după Teohar Mihadaș, Dorin Pop și Ion Diacu
„Sub un deal cu stejăriș
Lângă Salva p-un podiș
Într-o zi de primăvară
Grănicerii s-adunară,
Ca să puie jurământ
Zor de la Gubernământ.
Generalu-mpărătesc
Ș-un Vlădică românesc.
După slujbă i-o oprit
Șî pă toți i-o sfătuit
Jurământu` să-l depună
C-apoi tăte-or mere strună
Steaguă când s-o aplecat
Un bătrân o-ncălecat
Moș Tănase Todoran
Neînfricatu` bichigean
Iesă-n fața lor călare
Șî rostește-o cuvântare
Nu primim a vostru sfat
Ne-ați mințit, ne-ați înșelat
Ca ș-atunci când am întrat
Grăniceri la Împărat
Pă minciuni împărătești
Nu dăm brață voinicești.
Moș Tănasă Todoran
Neînfricatu` ardelean
Ani el numără o sută
Ș-aceia de mult trecută
Cătră a lui se întorcea
Șî din grai așa grăia:
Nu vă dați ficiori cătane
Că-ți purta păduci cu coarne
În mormând de mi-ți băga
Nu mă lăs de legea mea –
Asta-i legea lui Hristos
Steagu-aista-i mincinos
Slobozâți puștile jos,
Apoi să le rădicați
Șî spre domni să le-ndreptați
Grănicerii-l ascultau
Puștile le aruncau
Șî în loc de jurământ
Îi trântiră la pământ
Apoi iar le rădicară
Șî spre domni le îndreptară
Domnii rău s-o-nspăimântat
La asta nu s-o-așteptat.
Di la nalta-mpărăție
O venit comnișâie
Șî pă mulți îi judecară
Feștecare cum să pciară
Unii-n temniță băgați
Opt să fie spânzurați
Numa` moșu Todoran
Neînfricatu veteran
El s-o sfârșât tras pă roată
Plâns șî azi de lumea toată
Mândru câmp bătut de rouă
Îl jălesc fecioare nouă
Șî nouă ficiori voinici
Pă cei omorâți aici
Lângă Salva pă mocirlă
Șî codru` plânge de milă
Pă vârfu` Țibleșului
Cântă puiu` cucului
Ș-așa cântă de cu jăle
Gândești că Țiblesu` pciere.”
Sursă text: Prefața semnată de prof.univ.dr. Alexandru Moraru, Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, apărută în cartea „Tănase Todoran – martir al neamului și bisericii noastre”, de Roșca Paul-Ersilian, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2008, pag. 5-8.
Foto: Arhiva CJC BN.
Postare propusă de etnolog prof. Emilia Ometiță, șef – Biroul Cultură Tradițională, Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud.
COMENTARII