Max Dumitraș și Marian Coman, o expoziție cu oameni ai burgului și pietre ce macină vidul

Maxim Dumitraș și Marian Coman expun pe simezele GALERIEI ARCADE 24, spațiu eclectic, umplut până la refuz la vernisajul de joi seara.

Doi artiști compleți, prezențe marcante în peisajul cultural al burgului transilvan, Coman un pictor al marilor forme, deși, specialele sale portrete vorbesc tot despre Bistrița, sigur în culori de forță și tușe ce scot în evidență caracterele personajelor de pe pânze. Sigur că l-am recunoscut pe Sapporo - Valentin Chira, personaj al Bistriței din anii 80, dar și pe alți prieteni, imortalizați de Marian Coman, un penel original și cu o putere uriașă de-a zugrăvi firescul uman.

De Max Dumitraș nu e deloc simplu să vorbești. El s-a ”infiltrat” în sculptura românească, el există prin lucrările sale fie uriașe, cu mesaje dintre cele mai vii, mai diverse, la minimalistele pietre ce caută vidul, o lume pe care Max Dumitraș o plăsmuiește în casa sa secretă din dosul Gârciului, în Maxonia, ca un fel de republică sau, de ce nu, un regat al artei deoc însingurată.

PREZENTARE OFICIALĂ

 Proiectul celor doi artiști plastici se conturează ca o antiteză între prezență și non-prezență, între materialitate și non-materialitate, oferind o pendulare inspirată între doi poli de bază ai artelor vizuale.

Sculptura practicată de Maxim Dumitraș se raportează minimalist la materia tangibilă, în contrast cu tradiția sculpturii ca artă a modelării materiei pozitive și se particularizează prin modul în care tactilitatea susține absența materiei și conturarea vidului. Pictura artistului Marian Coman zugrăvește firescul printr-un palpabil de mare forță, exprimat în dimensiunile monumentale ale realului și își dimensionează originalitatea prin vitalitatea naturală a construcției și siguranța înnăscută a structurii logice.

Armonizarea compoziției sculpturale, dematerializată sintetist, cu suprafețele pastei expresioniste, accentuate volumetric, este punctul forte al conceptului estetic, dincolo de prietenia care îi leagă pe cei doi protagoniști. Tehnica temeinică, acuratețea stilismului și independența formală, transformă expoziționalul într-un spațiu al virtuozității și maturității plastice în care individualitățile se susțin și se promovează cu concurențialitate motivantă.

Expoziția potențializează percepția dimensiunii flexibile dintre fizic și metafizic, a comparației dintre concept, subiect, obiect și pretext al interpretării vizuale, trasând conexiuni prezumtive între tendințele divergente ale artelor plastice actuale.

COMENTARII


CELE MAI CITITE ȘTIRI


ULTIMELE COMENTARII

Elena

01.05.2025

Poliția ce face doarme apăra ne doamne de tot răul !!!

Bistrițenii din zona Mall-ului de pe Calea Moldovei, terorizați noaptea de mașini și motoare (VIDEO)

Bar bar

30.04.2025

Se mai întâmplă bine că nu o murit

Accident rutier în Romuli. Beat la volan, s-a răsturnat cu mașina

Honorius Indrecan

29.04.2025

Am rugamintea sa faca publice parteneriatele noi cu care a venit din SUA. Nu de alta, dar de baliverne sunt satul... ;)

Ministrul Bogdan Ivan, întâlniri strategice pentru dezvoltarea parteneriatului economic dintre România și SUA, la Washington DC

Balan Marius- ecologist

29.04.2025

Mare minune ca se mai scrie si de bine despre tara asta si oamenii ei educati, ca e plin podul cu stiri despre curve,hoti si politicieni de doi bani. Felicitari multe olimpicilor si oprobiu neincetat celor care isi bat joc de ei si de noi.

România, campioană la Olimpiada Balcanică de Matematică

Acest site folosește cookies

Alegeți care tipuri de cookies să fie utilizate; site-ul folosește cookies pentru a examina traficul și activitățile utilizatorilor de pe acest web-site, pentru marketing și pentru a oferi funcționalitate de tip social media. Citește mai multe despre cookie-uri

Necesare
Funcționalitate
Analiză
Marketing